Type and press Enter.

De Britse samenleving volgens Ken Loach

Maar weinig regisseurs hebben zo’n fijn afgestemd gevoel voor de verhoudingen binnen de Britse samenleving als Ken Loach. Zijn films ontleden genadeloos de knelpunten van met name de sociale onderklasse. Al verschillen die problemen niet veel van die in Nederland.
Zo sneed hij in Sweet Sixteen de kansloze situatie aan van slechtopgeleide jongeren, die in drugshandel vervallen. In My Name Is Joe speelden een alcoholicus en een drugsverslaafde, beiden dertigers, de hoofdrollen. En in zijn nieuwste werk Ae Fond Kiss wordt de jonge moslim Casim Khan smoorverliefd op de eveneens in Glasgow wonende katholiek Roisin Hanlon. Detail: Khan is al uitgehuwelijkt en moet negen weken later zijn ja-woord geven.
Maar meer nog dan schetsen van de Britse samenleving zijn de films van Loach krachtige statements over de keuzes die mensen in hun leven moeten maken. De dilemma’s waar ze voor staan. Goed of fout zijn niet altijd zo zwart-wit als ze lijken. En elke keer weer weet de Britse regisseur, inderdaad tegen het asgrauwe decor van Glasgow, de juiste kleurschakeringen te treffen.
Ae Fond Kiss is wat dat betreft een nieuw hoogtepunt in zijn oeuvre. Honderd minuten lang voert hij de kijker langs de idyllische liefde tussen Casim en zijn Roisin. Een hartstocht tussen twee mensen die steeds verder bemoeilijkt wordt door henzelf, door familie (Casim dreigt zijn familie te verliezen als het gearrangeerde huwelijk niet doorgaat) of door autoriteiten (Roisin verliest haar baan op een katholieke school omdat ze het met een moslim houdt). Tastbaar is de wanhoop van het tweetal in een film die in eenzame schoonheid vertelt over de dilemma’s van de liefde.