Type and press Enter.

Diginews 06: Een extra inspiratiebron voor journalistiek

Wie de vergelijking van papieren en online content van vorige week ziet, zou haast denken dat die twee onverenigbaar zijn. Onzin. Maar het werkproces binnen het journalistieke bedrijf moet wel stevig veranderen. Het papier zal niet snel verdwijnen, nee, maar de oplages zullen wel blijven afkalven. En het gat met nieuwe generaties consumenten wordt ondertussen steeds groter.

Wat de analyse namelijk leert, is dat de klant tegenwoordig zoveel keus heeft dat hij echt koning is. Omdat er overal alternatieven voor zijn. De krant heeft alleen in de ochtenduren nog een dominant marktaandeel. Later verschuift de mediaconsumptie naar internet, gsm, televisie en radio. Daarbij maakt iedereen persoonlijke keuzes: via rss feeds, of door sites te bezoeken die zich specifiek richten op een onderwerp dat iemand enorm interesseert. Cinema.nl bijvoorbeeld, dat zich richt op filmliefhebbers.
Die liefhebber heeft tegenwoordig zelf ook nog iets over die films te zeggen, want de waarheid van een criticus is voor hem of haar niet meer dé waarheid. Dus reageert hij op artikelen, soms via een eigen weblog. De consument wordt steeds vaker zelf producent. En het gaat hier echt niet alleen meer om de zogenaamde early adopters, die relatief kleine groep die dol is op nieuwe techniek. Wie in 1985 is geboren kent namelijk de krant vrijwel alleen van de gratis exemplaren voor in het openbaar vervoer. En internet was er voor hem altijd al. Die consument wil dus:
– gratis nieuws, 24/7
– meedoen en meepraten. Interactiviteit dus
– op vele manieren het nieuws consumeren: papier, pc, laptop, gsm, iPod, tv, etc.
– op maat bediend worden. Er ontstaan vele nichemarkten
– verrast worden. Iets lezen of zien dat hij elders moeilijk kan krijgen

Hoe zich dat precies vertaalt in onderwerp- en nieuwskeuzes, zal volgende week in het derde en laatste deel geschetst worden. Eerst aandacht voor het werkproces. Want op het moment wordt, ietwat gechargeerd, volgens een tweestromenmodel gewerkt:

(klik hier voor een grote versie)

Dat is in het huidige tijdsgewricht niet meer houdbaar. Als nieuws interactiever, persoonlijker en 24/7 moet worden, moet de focus komen te liggen bij de online productie. De papieren productie is daar dan weer het vervolg van, een selectieve snapshot om 7.00 uur ‘s ochtends van de beste verhalen en foto’s van de 24 uur daarvoor aangevuld met uniek materiaal dat speciaal voor het dagblad gemaakt is.

Productie voor online en papier, video, foto’s, graphics en tekst, lopen hier volledig door elkaar heen. Maar het grootste verschil is dat er veel meer per onderwerp (bijvoorbeeld politiek, gsm’s, gadgets) geproduceerd wordt en dat de onderwerpkeus daarvoor veel meer uit de blogosphere en van lezers komt. Naast het materiaal van persbureaus en de eigen ideeën/research wordt dat de derde bron van inspiratie. Welkom in driestromenland.

(klik hier voor een grote versie)]]–>