Type and press Enter.

Diginews 49: De ik-pagina is onontkoombaar

Waarom zeggen mensen de krant op? Te duur, slechte bezorging, geen tijd om te lezen. En waarschijnlijk niet goed afgestemd op de eigen behoeften.

Grappig, en pijnlijk tegelijk, dat we in deze tijd van individualisering nog steeds op internet een kopie maken van het massaproduct krant. Een overzicht van het belangrijkste nieuws, volgens de redactie tenminste, volgens de grootste gemene deler.
Hoog tijd dat het verandert. Aan alle andere nadelen van een dagblad heeft het web inmiddels een eind gemaakt. Nieuwsmedia zijn gratis geworden, bezorging is geen probleem (24 uur per dag!) en de lezer bepaalt zelf wanneer hij leest. Zonder het gevoel te hebben dat het hem geld gekost heeft als hij een dag over slaat.

Maar op de voorpagina ziet de klant nog steeds hetzelfde als iedere andere bezoeker. natuurlijk, de mens is een lui gewoontedier: toen DAG startte met de site was het een kleine revolutie, helemaal web 2.0, juichte men. Want door in te loggen was de nieuwsvoorkeur helemaal te personaliseren.
Al snel stapte men af van dit model. Het gros bleek liever de standaard pagina geserveerd te krijgen. Doodzonde dat in dit geval de early adopters niet gevolgd werden. Want personalisering is een kwestie van wennen, ook aan het feit dat je een beetje moeite moet doen om betere resultaten te krijgen en aan het feit dat je een stukje privacy opoffert.

Maar iemand die veel sportnieuws bekijkt, zou meer berichten uit die categorie op de voorpagina moeten krijgen. En andersom: geen belangstelling voor kunst? Dan geen artikelen over dat onderwerp. iGoogle heeft bewezen dat het kan werken. De BBC ook. En EN.nl is op sommige vlakken zijn tijd vooruit.
Bovendien is er tegenwoordig zo veel content, dat die onmogelijk allemaal op de voorpagina te presenteren is. Tenminste: als je die voorpagina als massaproduct beschouwt, net als in de krant. Daar is inderdaad beperkte ruimte. Maar als je gaat personaliseren, kun je alle prachtige producten die je hebt uitstallen voor wie daar behoefte aan heeft. Of dat personaliseren gebeurt door het surfgedrag te volgen, door in te loggen of een combinatie van die twee is dan nog slechts een technisch detail. Het gaat er om dat de elektronische krant op maat dan een feit is. Eindelijk.