Type and press Enter.

Diginews 54: early adopters en de rest

De neergang van de Tribune groep, eigenaar van onder meer LA Times en Chicago Tribune, was deze week misschien wel een wake-up call voor courantiers. Al zullen die blijven roepen dat er voor papieren kranten nog steeds een gezonde business case is. En dat die ook nooit zal verdwijnen.

Soms denk ik: ze hebben gelijk. Wij geeks mogen wel helemaal wild worden van de nieuwste gadgets en online tools, voordat die gemeengoed zijn bij de massa ben je twee decennia verder. Sterker nog, het gros van die nieuwe producten zal die massa nooit bereiken.

Oude economie
Maar steeds meer raak ik ervan overtuigd dat ook dat het denken van de oude economie is. Ik kan me van mijn Nima-cursus, inmiddels ruim vijftien jaar geleden, nog wat herinneren van wat tegenwoordig de Everett Rogers Diffusion of innovations-theorie is.
Hij onderscheidde in een productlevenscyclus vijf categorieën van gebruikers: de innovatoren, early adopters, early ,majority, late majority en laggards. Wie er meer over wil weten moet maar eens kijken op Wikipedia.
De innovatoren en early adopters zijn de mensen die een product oppikken, testen en bij tevredenheid hun oordeel door laten druppelen naar de andere groepen consumenten. Dat ging in de oude economie vaak heel traag. Neem bijvoorbeeld de transitie van vinyl naar compact disc. Die overstap ging aanvankelijk heel traag.

Nieuwe economie
Tot zo ver het verleden. Want de hele maatschappij gaat tegenwoordig sneller. Informatie verplaatst zich via internet steeds rapper. En is een product in Japan hot, dan bestellen we het gewoon online. Op internet lezen we ook de specificaties en de recensies, van experts en andere gebruikers.
Dat ‘doordruppelen’ (trickle down) van early adopters naar de massa gaat steeds sneller. Dat kan deels tot gevolg hebben dat een productlevenscyclus korter wordt (de discman is al ingehaald door de mp3-speler, die over enkele jaren volledig is geïntegreerd in de smartphone). In het verlengde hiervan kan een nieuw product, mits technisch superieur, ook sneller de markt veroveren. Er zijn ongetwijfeld betere voorbeelden, maar de uiteindelijke conversie van VHS naar dvd en die van beeldbuis naar LCD leek steeds sneller te gaan.

Krantenwereld
De krantenwereld redeneert dat het niet zo’n vaart zal lopen. De technologische innovatie heeft inderdaad nog niet het niet te missen product voortgebracht die het papier overbodig maakt. En het klantenbestand van in elk geval de kwaliteitskranten is oud en minder technisch onderlegd dan de early adopters die de nieuwste gadgets kopen.
Dat zijn twee niet te onderschatten factoren. Aan de andere kant had ik niet gedacht dat mijn vader (bouwjaar 1939) ooit een laptop zou kopen en een cursus internet zou doen. Mijn moeder (bouwjaar 1938) heeft de gsm ontdekt. O ja, dat is het apparaatje waarop steeds meer mensen het nieuws tot zich nemen. Misschien is dat niet te missen product voor het nieuws van de toekomst al wél gearriveerd.