Type and press Enter.

Viktor & Rolf: never bite the hand that feeds

Ik weet niet veel van mode, maar wel van hypocrisie én van goede kunst. Beide alarmbellen gingen af bij de expositie The House of Viktor & Rolf in het Centraal Museum in Utrecht.

De twee mode-ontwerpers zijn zeker spraakmakend op de goede manier. Dat wil zeggen: sterke ideeën, uitgewerkt in spektaculaire couture. Collectie en modeshow vormen één geheel. En waar je bij de show nog kunt zeggen dat het gebakken lucht kan zijn, is dat bij de kleding zeker niet het geval. Want de heren hebben een voorkeur voor prachtige materialen en klassieke basisvormen. Al klink ik nu inderdaad als een standaard nicht.
Maar ik heb geen verstand van mode, dus die beschuldiging werp ik verre van me. Het is gewoon een fijne expositie, een overzicht van vijftien jaar werk. Maar wat me enorm stoorde, is dat de heren vanaf het begin van de jaren negentig mede carrière konden maken door zich enorm af te zetten tegen de modeindustrie waar ze zelf zo graag deel van uit wilden maken. Al in 1996 presenteerden ze Launch, een presentatie van hun dromen en ambities. Een eigen parfum, een eigen ontwerpstudio en een eigen winkel: veel conservatiever kun je het niet verzinnen. In 2002 waren die dromen vrijwel gerealiseerd. Met uitstekende ontwerpen, maar met een zeker zo sterk marketingconcept dat in feite een haatcampagne tegen de gevestigde orde was. Een beetje goedkoop, makkelijk en hypocriet.