Type and press Enter.

Diginews 60: Gratis, namens de NOS

Wie in de mediawereld werkt, weet hoe makkelijk het soms is om een maatschappelijke discussie te starten. Zeker als die appelleert aan de onderbuik van een groot publiek. Dus toen onder andere Geert Wilders riep dat het belachelijk was dat de publieke omroep gefinancierd werd met STER-geld, was een rel geboren. En zwaaide minister Plasterk met een paar miljoen voor een innovatiefonds voor kranten.

Over de kracht van Wilders’ argumenten is al veel gezegd. De vaststelling dat vooral de commerciële omroepen baat hebben bij het opheffen van de STER, lijkt me de belangrijkste. Zo’n maatregel helpt dus niet echt om de kwaliteit bij de concurrentie, en dan met name de dagbladen, te verhogen.
Over de argumenten van de dagbladen is ook al veel gezegd. De vaststellingen dat die nogal laat en slecht technologisch innoveerden en er beleidsmatig een puinhoop van maakten (PCM en Apax weer als lichtend voorbeeld), lijken me de belangrijkste.
Maar het meest ergerlijke aan het debat is dat alle partijen zich meteen weer ingroeven. Geen enkele poging tot dialoog of kritische zelfreflectie. Was dat wel gebeurd, dan hadden de dagbladen bijvoorbeeld de handreiking gezien van Hans Laroes, iets waar Spits-hoofdredacteur Bart Brouwers me op wees.

Aanbod
De hoofdredacteur van de NOS gaf eerst een weerwoord op Wilders. Significanter was zijn aanbod om videomateriaal van de eigen omroep gratis ter beschikking te stellen aan anderen. Want gemaakt met publiek geld, was zijn redenering. Bovendien kunnen alle partijen op het gebied van innovatie van elkaar leren, hoopte hij.
Op Laroes’ aanbod kwam bij mijn weten geen enkele reactie uit krantenland. Toch een gemiste kans, lijkt me. Ten eerste omdat het veel krantensites ontbeert aan goed videomateriaal. Dat zelf maken, kost gewoon heel veel geld. Ten tweede stal de NOS afgelopen zomer de show met hun sites voor het EK en de Olympische Spelen. Dat heeft enerzijds te maken met het feit dat zij de televisierechten hebben. Die content zou de sites van kranten meteen een stuk completer maken. Maar bovendien zit er bij de NOS veel innovatie kracht op online gebied. Er was goed nagedacht over wat internet kan toevoegen aan beelden. Mooie voorbeelden daarvan waren de extra informatie tijdens het schaatsen en de videospeler tijdens de Olympische Spelen in Peking, waar de kijker uit meerdere kanalen kon kiezen.

Om tafel
Van zulke inzichten en zulk materiaal wordt iedereen beter, lijkt me. Misschien dat Laroes nog aanvullende eisen heeft voordat zijn aanbod geëffectueerd wordt. Maar om dat uit te vinden, moet je eerst om tafel zitten. En niet alleen je handje ophouden bij de minister.