Type and press Enter.

Een Spotify voor nieuwssites, zou dat werken?

De mensen van de Persgroep waren er snel bij om het te ontkennen: ze werken niet aan een Spotify-achtige dienst voor hun nieuwssites. Het wordt meer een knipseldienst a la Lexis Nexis, maar dan voor consumenten. Een soort iTunes dus voor losse artikelen.

Slecht idee, als je het mij vraagt. Mensen betalen niet of nauwelijks voor individuele artikelen. Maar een Spotify-achtige dienst, een abonnementsvorm dus, zou dat kunnen werken?

Tijd is rijp
De tijd is er in ieder geval rijp voor. Het concept van de krant als massaproduct, een bundel verhalen speciaal dagelijks voor jou geselecteerd, gedrukt en op de deurmat bezorgd, is op zijn retour. Consumenten verwachten tegenwoordig keuzevrijheid. Want nieuws is geen schaars goed meer, bronnen zijn er in overvloed.
Dat gebrek aan schaarste is wel meteen een probleem. Want Spotify beschikt over een verzameling door creatievelingen gemaakte, unieke liedjes. In de nieuwsindustrie ligt dat op het eerste gezicht anders. Iedereen kan de persconferentie verslaan over het busdrama in Lommel, toch?

Unieke content
Maar dat is te kort door de bocht. Want een wedstrijdverslag van Ajax-PSV door het ANP is toch wat anders dan een analyse van Volkskrant-verslaggever Willem Vissers. Een opinieverhaal van onderzoeksjournalist Joep Dohmen van NRC is unieke content. Die zou wel eens waarde kunnen hebben.
Daarvoor moet er wel aan een aantal randvoorwaarden voldaan worden. Want een abonnementsvorm per medium is niet consumentvriendelijk. Net zoals concurrerende platenmaatschappijen samenwerken in Spotify, zouden verschillende uitgevers dat moeten doen bij deze nieuwsservice. Volkskrant, NRC, AD en misschien ook RTL samen in een pakket, dan begin je over een aantrekkelijke service te praten. Die partijen mogen dan onderling steggelen over de verdeelsleutel voor de inkomsten, waarbij het aantal views het meest voor de hand liggend is.
Verder moet de uitvoering perfect zijn. Dus snel, gebruiksvriendelijk, en beschikbaar op allerlei platforms: iOS-devices, Android en in de browser. Een prima klantenservice is vanzelfsprekend. Optie tot downloaden van content ook. En een koppeling met andere services via apps (Amazon, Spotify, iTunes, etc) ligt ook voor de hand. Al kunnen die partijen zo’n app wellicht ook zelf ontwikkelen.

Bierviltjeberekening
Belangrijke vraag is natuurlijk wat zo’n service zou kunnen opbrengen. Dat is giswerk. Spotify wil niet zeggen hoeveel gebruikers er zijn in Nederland, laat staan abonnees. Wereldwijd hebben ze inmiddels drie miljoen betalende klanten op ongeveer vijftien miljoen gebruikers (er is ook een gratis versie van Spotify). De conversie is dus ongeveer twintig procent.
Voor het gemak nemen we een relatief optimistische inschatting, dat een nieuwsservice 400.000 gebruikers zou kunnen trekken. Met een conversie van twintig procent zit je dan op 80.000 betalende klanten. Tien euro lijkt, gezien de Spotify-ervaringen, een mooi bedrag. Overigens is dat bedrag bij Spotify het duurste abonnement.
De jaaropbrengst van een nieuwsservice zou dan 10 euro x 12 maanden x 80.000 gebruikers = 9,6 miljoen euro zijn. Indien 19 procent BTW geheven moet worden, resteert nog (100/119) x 9,6 miljoen = 8,1 miljoen. Daar komen nog opbrengsten uit advertenties bij. Als we dat voorzichtig calculeren op twee miljoen euro, zitten we op een omzet van tien miljoen euro.
Voor ontwikkeling, support, serverbeheer en breedbandkosten mag je al snel op een half miljoen tot een miljoen euro per jaar rekenen. Nog een half miljoen voor marketing en onder de streep van het bierviltje staat 8,5 miljoen euro op jaarbasis.

Utopie
Het komt inderdaad niet in de buurt van de huidige omzet (en winst) van deze uitgeverijen. Maar dat die in de huidge omvang overeind blijven, is een utopie. Bovendien begeeft de consument zich in de richting van media-abonnementen, bleek recent ook uit onderzoek. Die ontwikkeling is dus niet te stoppen, en dan kun je maar beter een sterke concurrentiepositie opbouwen.

One comment

  1. “(…) Dus snel, gebruiksvriendelijk, en beschikbaar op allerlei platforms: iOS-devices, Android en in de browser. Een prima klantenservice is vanzelfsprekend. Optie tot downloaden van content ook (…)”

    Downloaden lokt delen waarschijnlijk uit. De levendige piraterij is daar een voorbeeld van. Hoe wil je de artikelen beveiligen? En: is dat mogelijk?

    Want hoe je het ook wendt of keert: alles op internet kan uiteindelijk ‘gratis’ zijn. Voor een Spotify-equivalent kan je bijvoorbeeld terecht bij Grooveshark (hoewel dat bedrijf momenteel een aantal rechtszaken heeft)…

Comments are closed.