Type and press Enter.

Diginews 29: Alles draait om aandacht

De teloorgang van Skoeps trok vorige week bijna net zo veel publiciteit als de lancering bijna een jaar eerder. ‘Zestien miljoen journalisten’, was de slogan waarmee om content in de vorm van foto’s en video’s gevraagd werd.
Een interessant gevalletje van burgerjournalistiek, inderdaad. Nou is die tak van sport sowieso alweer een beetje aan het uitsterven, lijkt het. Want uit experimenten van bijvoorbeeld Jay Rosen is gebleken dat het niet makkelijk is om mensen op vrijwillige basis te porren voor het verzamelen en analyseren van informatie en die dan weer om te zetten in kwalitatief hoogwaardige nieuwsproducten. Een enkele keer lukt het, bij strak gedefinieerde onderwerpen met een beperkte looptijd. Maar burgerjournalistiek maakte tot nu toe vooral indruk als ooggetuigenverslagen van rampen en ongelukken werden doorgezonden. Zoals bij de aanslagen in Londen. Of de brand eind december in Arnemuiden, waar vier kinderen omkwamen.

Dat is precies de tak van sport waar Skoeps sterk in zou moeten zijn. En als je vorig jaar op Picnic de presentatie van de bdenkers zag, kreeg je de indruk dat ze op een kip met gouden eieren zaten. Toch redde het initiatief het niet. Henk Blanken noemt een aantal redenen (vooral te weinig hard nieuws, maar ook te weinig deelnemers, bezoekers en adverteerders). Jaap Stronks voegt daar ook nog wat wijze lessen voor de toekomst aan toe: bij grote nieuwsevenementen moeten journalisten Twitter, Flickr, YouTube en andere sociale media beter in de gaten houden.
Allemaal waar en allemaal nuttig. Maar volgens mij zien Blanken en Stronks nog wel één belangrijke reden over het hoofd waarom Skoeps het niet redde. De site moest vanaf het nulpunt een publiek opbouwen. Dat is, in de huidige verzagigde wereld van nieuws- en gossipsites (waar we ook GeenStijl voor het gemak onder scharen) bijna niet meer te doen. En iemand die een interessant filmpje heeft gemaakt met zijn gsm, wil dat nou eenmaal aan de hele wereld tonen. Daarvoor ga je dus niet naar Skoeps, dat nog geen bewezen bereik had. Daarvoor ga je naar een massamedium: GeenStijl, Telegraaf, AD, Volkskrant, NOS. Skoeps was dus een leerzaam maar kansloos initiatief. Net als de oproep om voortaan foto’s en video’s naar DAG te sturen. Die hebben een prima site, maar ook: te weinig bewezen bereik. En het draait toch echt allemaal om aandacht.