Type and press Enter.

Diginews 47: topics als hoeksteen van een nieuwssite

Oude massamedia bezwijken, was mijn (hopelijk degelijk onderbouwde) boodschap van vorige week. Die oude markt wordt langzaam gesplitst in tal van grotere en kleinere brokjes van niche markten. Van deelonderwerpen.

Ieder zijn eigen nieuwsmenu. Je kunt als nieuwsorganisatie alleen nog maar groot zijn door je op allerlei deelgebieden te manifesteren. Bij de Volkskrant proberen ze het sinds ruim een jaar bijvoorbeeld door met Hart en Ziel en met Reizen twee onderwerpen te claimen.
Die focus op onderwerpen (topics) is een fundamenteel verschil tussen online en offline journalistiek. De oude indeling binnenland/buitenland/economie/sport volstaat niet meer. Misdaad, onderwijs, gezondheidszorg, beursnieuws, voetbal, schaatsen, tennis, muziek, film, boeken, Amerikaanse verkiezingen, Prinsjesdag, EK voetbal 2008, dat is een indeling die online relevant wordt.

Vreemd genoeg zijn de meeste nieuwssites nog op de ouderwetse manier ingericht. Analoog aan de krant. Vreemd, want organisatorisch zijn de meeste kranten en tv-nieuwsrubrieken wel klaar voor een nieuwe werkwijze: ze hebben vrijwel allemaal specialisten voor deelgebieden. En ook technisch is er nauwelijks meer een probleem. Tags (steekwoorden) maken het makkelijk om artikelen volautomatisch onderwerpen bij een of meer onderwerpen in te delen (zie ook het boek Everything Is Miscellaneous van Dave Weinberger).
Hoog tijd dus dat de inrichting van nieuwssites overhoop gaat. De oude indeling hoeft niet weg, maar dient wel aangevuld te worden met de mogelijkheid om per onderwerp/interessegebied de site te benaderen. Zo’n deelsite moet in feite alle informatie over het onderwerp omvatten. Niet alleen een automatische nieuwsfeed, waarschuwt Jeff Jarvis, maar vooral ook achtergrond. Hij vindt dat het door gespecialiseerde journalisten moet gebeuren.
Volgens mij kan het ook door archivarissen gebeuren. En er kan gebruik gemaakt worden van de wijsdom van het publiek. Wikipedia bijvoorbeeld, of de laatste bijdragen op weblogs en Twitter over zo’n onderwerp. Dán voeg je waarde toe aan een nieuwssite. Je zult er, per onderwerp, inderdaad geen massa’s mee trekken. Maar al die eilandjes bij elkaar kunnen samen een mooi nieuw imperium vormen. Dat is de nieuwe economie van het web.