Wie betaalt straks nog voor een krant? Niemand, lijken uitgevers soms te denken. Lezersaantallen lopen inderdaad terug, adverteerders besteden deels hun geld elders. En op internet is heel veel nieuws én duiding gratis.
Het lijkt wel een doemscenario. Maar wat er in feite aan de hand is, is dat er voor de krant IN DE HUIDIGE OMVANG geen toekomst meer is (ook qua personeelssterkte). Maar je moet niet vergeten dat nog steeds veel mensen bereid zijn te betalen voor het product. Mijns inziens heeft dat te maken met enerzijds identificatie met het merk (niveau en
onderwerpkeus, anderzijds de vorm. Papier (straks al dan niet elektronisch) zal altijd overzicht en hierarchie brengen in nieuws. Het is een beeldtaal waar we aan gewend zijn. Een beeldscherm (gsm, laptop, etc) zal altijd minder overzicht bieden.
Voor mensen die dit overzicht graag hebben (en vergeet niet dat de mens lui is), zal het dagblad nog decennia een product blijven waar ze voor willen betalen. Zelfs als dezelfde inhoud gratis online te vinden is.
Aan merk binden
Is content dan niets waard? Jawel. De groep die minder hecht aan het overzichtelijke formaat, wil je online aan je merk binden. Ook daar is je merkidentificatie belangrijk. Misschien moet je online zelfs meer (video, blogs, social media) doen terwijl de klant er niet voor betaalt. Uiteindelijk betaalt die consument natuurlijk wel, want zijn kijktijd is advertentiegeld waard.
Resteert de vraag of iemand straks nog betaalt voor content zelf. Met andere woorden: alle artikelen ook gratis online? De neiging is om meteen ‘ja’ te antwoorden. Voor de bulk van het materiaal is dat ook de juiste respons. Ik vraag me alleen af of er niches zijn waar sommigen voor willen betalen. Zoals er altijd mensen zijn die blijven dokken voor een lrant, slaagt ook de Wall Street Journal er online in abonnementen te verkopen met gespecialiseerde informatie.
Gek zijn
Volgens mij zijn er niches die geen significante traffic (en dus advertentiegeld) online opleveren, maar wel abonnementgeld waard zijn. Dan ben je natuurlijk gek als uitgever om die centen niet te pakken.