Type and press Enter.

Diginews 17: breaking news altijd aan!

Breaking news is een handelsmerk geworden in de journalistiek. Waarschijnlijk dankzij CNN, al is de status van de term door die televisiemaatschappij ook verwaterd. Want CNN geeft zo vaak een breaking news-alert af, dat je er niet meer van opkijkt.

Jammer, want het is een heel krachtig signaal. En als er echt uniek nieuws te zien is op een televisiekanaal en/of internet, wil je juist dat iedereen het weet. Want op zulke momenten (Jan Wolkers dood, 9/11, aanslagen in Londen, moord op Theo van Gogh) vliegt het hele land het internet op, zoekend naar elk beetje nieuws dat er te krijgen valt.
Nou zijn er natuurlijk al een aantal oplossingen bedacht om consumenten te alarmeren. Een van de beste is het sms-alarm. Maar daar zijn voor de klant kosten aan verbonden, bovendien kan het een ongewenste inbreuk op de nachtrust vormen. Zelf heb ik een abonnement op de ANP-alerts, en hoewel die slechts voor professionele journalisten is vinden ook die het niet altijd leuk als de mobiel om 3 uur ‘s nachts begint te loeien.
Geen ideale oplossing dus. Een nieuwsbrief versturen is een andere optie die de Volkskrant hanteert. Al een stuk beter, maar in het ergste geval kan het dertig minuten duren voordat iemand dat bericht krijgt. Als hij of zij zijn mail al checkt. Ook geen geweldig idee dus.

Een heel enkele keer zit ik op Twitter. Daar zit al een tijdje iemand met de nickname BreakingNewsOn. Als er belangrijk nieuws is, vermeldt hij dat. Inclusief updates, of de aanvankelijke berichten waar blijken te zijn of niet. Het heeft vele voordelen: door de updates krijg je het gevoel dat je bovenop het nieuws zit, als je een bericht verstuurt kan iedereen het meteen zien en wie ligt te slapen wordt er niet door gestoord.
Volgens mij is de toekomst aan dit soort applicaties. Als mensen online zijn, krijgen ze automatisch een alert. Het beste zou dat werken op msn (en misschien bestaat dat al). Maar er worden ook applicaties geschreven voor Facebook, MySpace en andere netwerken. Eerder heb ik al eens geschreven over mijn bedenkingen om als nieuwsorganisatie op al die plekken aanwezig te zijn. Over die scepsis ben ik heen: lezers kunnen zelf bepalen of ze zich abonneren of niet, en elke klant die je aantrekt moet je aan proberen te trekken. Je moet alleen zorgen dat breaking news ook echt breaking news blijft…