Type and press Enter.

Diginews 39: de community manager

Journalisten houden van lijstjes, schreef Derek Powazek onlangs. Daarom had hij keurig een top-10 van tips gemaakt over hoe om te gaan met
lezersreacties op internet.??

Die reacties kampen met een imagoprobleem. Terecht als je kijkt wat reaguurders achterlaten op
GeenStijl, onterecht als je ziet met wat voor tips bezoekers komen op
bijvoorbeeld de site van Erwin Blom.
?Krantensites hebben een ambivalente houding over reacties. Begrijpelijk mijns inziens als het gaat om nieuwsberichten, want die horen feitelijk te zijn en lenen zich daardoor minder voor discussie.
??Maar bij alle andere soorten content hebben reacties wel toegevoegde waarde. Het levert een band op
met en tussen lezers, het kan leiden tot tips en tot inhoudelijke discussies. Zeker als je subsites ontwerpt met sterk afgebakende onderwerpen (voetbal, beurs, popmuziek) en daarmee ook een
geïnteresseerd, specifiek publiek trekt.

?Daar komt de top-10 van Powazek weer om de hoek kijken. Zijn oproep om iedereen onder eigen naam te laten discussiëren onderschrijf ik volledig, al vraag ik me af hoe je zoiets organiseert. Maar vooral zijn suggestie om een community manager te benoemen is een erg interessante. Iemand die niet alleen reacties modereert, maar ook peilingen organiseert, lezersmails beantwoordt en bezoekgedrag analyseert: dat klinkt als noodzakelijk en meer dan een fulltime baan. Maar ik vermoed dat er op deze terreinen nog akelig weinig gebeurt in Nederland.