Type and press Enter.

Regel één: oordeel nooit te vroeg

Ooit heb ik eens een creativiteitscursus gehad. Kun je creativiteit leren? Ik dacht van niet, maar na drie dagen wist ik wel beter. Mede door de belangrijkste regel: oordeel niet te snel. Over nieuwe ideeën. Of over een cd zoals Sam’s Town van The Killers.
Afgelopen week crosste ik het halve land door, met continu de twee platen van The Killers in de cd-speler. Hot Fuss, uit 2004, verkocht vijf miljoen maal. Langzamerhand begint door te dringen waarom. Want de plaat mag dan wel wat inzakken tegen het einde, maar de mix van Britse new wave en de grootse melodieën en emoties van zanger Brandon Flowers zijn bloempjes in de hedendaagse popmuziekwoestijn.
Zeker, de frontman van de band uit Las Vegas heeft nog niet het charisma van de echte groten in de muziekwereld. Maar de man heeft wel iets mystieks. Bovendien beschikt hij over een getormenteerd stemgeluid en een rijke fantasie. Want Sam’s Town is bijna een conceptplaat te noemen. Met een nadrukkelijk imago (een western-style, perfect gefotografeerd door Anton Corbijn) en een plaat met een begin, middenstuk en einde.
De aftrap, met het titelnummer, hakt er al goed in. ‘I see London, I see Sam’s Town’ blijft wel even in het hoofd van de luisteraar hangen. De knalsterke nieuwe single When we were young is helemaal niet uit je hersenpan te krijgen, zo catchy is hij. En zo gaat het nog een nummertje of vijf door. Mooie melodieën. Meezingbaar. Ongrijpbaar. Langzaam je brein in sluipend. Kijk dus uit. Want ook op de tweede plaat zakken The Killers langzaam wat weg, maar we hebben hier nog steeds te maken met een van de grootste talenten uit de hedendaagse muziekscene.

One comment

  1. […] is in elk geval niets mis. Day & Age is alweer de derde plaat, na debuut Hot Fuzz (2004) en Sam’s Town van twee jaar terug. En ook dit album moet de wereldwijde doorbraak worden, liet zanger Brandon […]

Comments are closed.