Type and press Enter.

Pecha Kucha is geen pudding

Het komt uit Japan, is ontzettend hip en heeft dus niets met karaoke te maken. Maak kennis met Pecha Kucha, dé ontmoetingsavond voor creatief talent.
Speeddaten (in twintig gesprekjes van drie minuten kennismaken met potentiële nieuwe liefdes) kenden we al. Pecha Kucha breit op hetzelfde principe voort: binnen een paar minuten weet je immers of iets of iemand je enigszings aanstaat. Door de kennismaking kort te houden, wordt voorkomen dat de reeks introducties saai wordt.
De pecha-avonden startten dus in Japan. Woensdag was in Rotterdam (jaja, het fenomeen is als een van de eerste landen elders in de wereld in Nederland binnengewaaid) editie nummer 7. Met twintig slides met steeds een toelichting van twintig seconden mogen de sprekers hun ideeën/werk presenteren. Maximaal zes minuten en veertig seconden potentiële inspiratie dus.
Daar waren in Locus010 vooral veel mid-twintigers en dertigers op afgekomen. Met op de achtergrond de skyline van Rotterdam luisterden en keken ze naar tien presentaties. Zij lachten zich een breuk bij Angelo Betti. De pizzabakker begon met de bekentenis ‘niet zo goed in presentaties’ te zijn. Maar op zijn eigen, ongedwongen manier vertelde hij als afleiding van ‘al die pizza’s die de hele dag voorbij komen’ met Photoshop collages te maken van foto’s. “Verder kan ik niets met een pc, ik heb zelfs mijn mailadres afgeschaft.”
Ontwapenend, maar zijn werk was ook fascinerend, omdat hij tot wel twintig (uitsneden van) foto’s in één werk combineert. Ook Eline van der Laag wist van iets redelijk doorsnee als juwelen een prachtig concept te maken en het nog uit te voeren ook. De goudsmid maakt sieraden met elementen die bewegen onder de merknaam Moya. En Ianus Keller ontwierp een apparaat waarmee designers in het ontwerpproces allerlei foto’s, Post-it-briefjes en ander materiaal eenvoudig kunnen inscannen, bewerken, ordenen. Uitleggen is moeilijk, zien is begrijpen, en daarna snap je waarom het zo’n fijn werktuig voor designers kan zijn.
Niet alle presentatoren waren even goed gebekt of beschikten over uniek goede ideeën. En de allersterkste kans van Pecha Kucha, de zaal vol creatieve mensen, werd nauwelijks benut omdat van kletsen met iedereen en alles er niet bij was. Aan de andere kant: de speeches zelf leverden inspiratie genoeg op. Volgende kans over drie weken, en de kans is groot dat de belangstelling alleen maar groter wordt.