Stel je eens voor dat een dagbladorganisatie geen krant meer maakt. Er
zijn alleen nog online producten. Los van de prikkelende gedachte hoe
die verschijningsvormen er uit zouden zien, ben ik erg benieuwd naar
hoe de nieuwsproductie georganiseerd zou zijn.??
Vorige week constateerde ik al dat alle focus nog steeds ligt bij het maken van de
papieren krant, ook bij de Volkskrant. Stapje voor stapje gaat het
beter, maar soms vraag je je af hoe het voor de online afdeling zou
zijn zonder de ballast van papier. Zonder dat je alle krantenartikelen
uit de daarvoor bedoelde software zou moeten omzetten naar je eigen
cms.??
Zo’n ideale situatie heeft Nu.nl bijvoorbeeld, maar zij kunnen
weer niet beschikken over een batterij eigen verslaggevers.? Die
reporters zouden in mijn optiek eerder moeten beginnen en/of
artikelen klaar zetten voor vroege publicatie, want de bezoekersstroom
komt al rond 8 uur op gang.
De oude indeling binnenland, buitenland,
sport etc. kan eveneens overboord. Teams van twee of meer personen
moeten zich concentreren op één onderwerp, zoals mobiele telefonie,
internet, voetbal, wielrennen en Den Haag. Waarbij het accent op
onderwerpen komt te liggen waar de moderne nieuwsconsument
belangstelling voor heeft.
Middels tagging is het kinderspel om ook de
site op basis van die onderwerpen in te richten.??Tegelijkertijd
moeten ze multimedialer gaan werken: stand-ups voor video bij breaking
news, veel meer databaseonderzoek.
Alle productie komt rechtstreeks in het cms, inclusief hyperlinks, foto’s, video’s en weblogbijdragen.
Vanuit dat cms gaat het richting alle verschijningsvormen van de
nieuwsorganisatie. Welke dat zijn is iets voor een volgende droom.
Eerst deze maar eens realiseren…
One comment
Kortgeleden heb ik zelf een onlinekrant opgezet http://www.parkstadnu.nl/
Deze krant is bedoeld voor Parkstad Limburg een gebied met rond de 300.000 inwoners.
De content bestaat uit regionale en plaatselijke berichten. Ik heb Parkstadnu.nl een scroll-krant genoemd. Met name omdat ik me richt op een publiek dat zich nog een beetje verbonden voelt met de streek middel de h.a.h bladen, die echter al decennia land verzuimen om ook nog maar enige redactie te voeren.
Verder bestaan natuurlijk de landelijke kranten, die nieuws uit binnen en buitenland verstrekken.
Ik moet trouwens opmerken dat op regionaal gebied niet altijd schokkende nieuwsfeiten voorhanden zijn. Voor een krant die zich op een groter gebied richt is dan Het World Trade Center een fantastische paginavuller.
Toch ben ik van mening dat er behoefte bestaat aan een krantje dat je gemakkelijk even kunt doornemen. Vandaar ook de naam scroll-krant. Is het voor de jeugd en de jongeren vanzelfsprekend dat je met een paar simpele muisklikken over de hele wereld kunt vliegen. Vanaf de dertigers wordt minder hektiek op prijs gesteld.
Natuurlijk wil ik met mijn scroll-krant draaien op de advertentie-inkomsten. Landelijk kranten kunnen zich slechts richten op de big-banners, denk maar aan de Vodaphones en dergelijke. Met een regionale krant is het voor de bezoekers van belang dat ze de plaatselijke detailhandel kunnen herkennen. Eerlijk gezegd zit die nog steeds vast aan doodsaaie h.a.h. bladen, die meteen na ontvangst naar de papierbak verhuizen. De advertentietarieven liegen er overigens niet om.
Ik wil de prijzen juist erg laag houden. Zo ziet ook de middenstand kans om op een moderne manier door een grote groep mensen te worden opgemerkt.
Is het dus zo’n gekke gedachte van mij, om wat kleiner en wat trager te denken? Ik geloof er heilig in dat hier een nieuwe markt is voor kleine uitgevertjes.
Met name door het ontbreken van overhead, het omzeilen van de peperdure drukprocedures en trage distributiemogelijkheden is hier al snel een aardige boterham te verdienen.
Joop Hoek