Het is een koud kunstje als nieuwsorganisatie om al je nieuwe berichten naar Twitter te sturen, concludeert Scott Karp. Maar veel moeilijker is het om meerwaarde toe te voegen aan Twitter, en op die manier meer mensen te trekken.
Nieuws wordt persoonlijker. Dan helpt het niet om een computer geautomatiseerd berichten door te laten zetten. Twitter gaat over communicatie tussen mensen. Dus moet er een humaan element toegevoegd worden. En de service moet iets toevoegen. Nu benaderen nieuwsorganisaties het nog als een handig extraatje, dat nauwelijks extra werk kost en wellicht wel meer bezoek oplevert. Al valt zelfs dat te betwijfelen als je kijkt naar het aantal followers van nieuwssites in Amerika.
Daar ligt dus een mooie taak voor de newsroom. Menselijke interactie, dat zoeken we. Een mogelijkheid is om te twitteren over wat er gebeurt in het zenuwcentrum van de organisatie. Welke afwegingen worden gemaakt, en waarom, wat zijn de onderwerpen waar aan gewerkt wordt. Overigens zou je ook kunnen bloggen over de ochtend- en avondvergaderingen, maar dat is wellicht een kwestie van voorkeur.
Twitter leent zich ook uitstekend voor live verslaggeving, alleen al vanwege de snelheid. Overigens gaat mijn persoonlijke voorkeur daarvoor nog steeds uit naar CoverItLive, een tool die we bij de Volkskrant inzetten bij voetbalwedstrijden en bijvoorbeeld de verkiezingsnacht in Amerika.
Een nog interessantere mogelijkheid, oppert Karp terecht, is linkdumpen en meer. Dus followers vertellen waar ze meer kunnen vinden over onderwerpen. Of als je bezig bent met het schrijven/filmen van een verhaal, ze alvast wijzen op achtergrondinfo en andere interessante links. Wellicht levert het nog feedback op ook voor de eigen story. En zo moeten er nog meer nuttige toepassingen van Twitter zijn voor een nieuwsmedium.