Type and press Enter.

Diginews 04: Nieuw speelgoed is leuk, maar niet altijd nuttig

Wat wil een bezoeker nu eigenlijk op een nieuwssite? Het laatste nieuws, waarschijnlijk. In elk geval het belangrijkste nieuws. En misschien wat entertainment met grappige en/of opmerkelijke berichten en video’s. Zoals het bericht met de kop ‘dieven nemen Feyenoord-papegaai mee’, waarbij het signalement luidde dat het dier te pas en te onpas het clublied ‘hand in hand, kameraden’ aanhief. Maar dat terzijde.

Een rechttoe-rechtaan-site als nu.nl, die zwaar focust op nieuws van persbureau’s, is niet voor niets zo populair. Vreemd genoeg lijkt dat in tegenspraak met het onderzoek van de Amerikaanse professor Pablo J. Boczkowski, waar ik graag nog één laatste keer aan refereer. Uit zijn studie van drie online projecten bleek juist dat de innovatiefste initiatieven het succesvolst waren. De professor maakte wel een belangrijk voorbehoud: je moet niet te ver voor de troepen uit lopen en verdomd goed weten hoe technisch ontwikkeld (media savvy) de gebruiker is.

Dat mag een belangrijke les voor uitgeverijen zijn. Online newsrooms gebruiken nu eenmaal graag cutting-edge techniek. Omdat de redacteur zelf vaak bovenmatig geïnteresseerd is in de nieuwste applicaties. Of het ook bruikbaar en/of nuttig is, is een vraag die regelmatig wordt vergeten.
Journalisten zouden toch moeten weten dat ze hun verhalen moeten afstemmen op hun doelgroep. Met online nieuwsproducten is dat niet anders. Een site als Trouw in de buurt (een mash-up van Google Maps waarbij elk nieuwsbericht op een landkaart wordt aangegeven) is een aardige vondst, maar is er behoefte aan? Is het functioneel? Dat de techniek beschikbaar is, wil niet zeggen dat je er per se gebruik van moet maken. De focus op technologie is leuk voor nerds, maar matcht lang niet altijd met de doelgroep. Tenzij je een site maakt voor wizzkids die gek zijn op gadgets.

Is dit een pleidooi tegen innovatie? Allesbehalve. Want vernieuwing brengt succes, concludeerde ook Boczkowski immers. Alleen zit niet iedereen te wachten op mash-ups, Twitter widgets en user-generated content.
Het mooiste zou zijn als je zulke tools alleen aanbiedt aan diegenen die dat willen, de rest moet je er niet mee lastig vallen. Wil je met een videoboodschap reageren op een artikel? Prima, zo lang het maar niet de enige mogelijkheid is. Want de meeste gebruikers schijnen nog steeds het liefste te reageren met hun toetsenbord. De New York Times startte onlangs met een applicatie voor de profielensite Facebook, waardoor je automatisch het laatste nieuws krijgt. Die krant startte onder de naam MyTimes ook een nieuwssite, afgestemd op de voorkeuren van de individuele gebruiker, zoals ook DAG trouwens doet. Prachtige initiatieven. Maar doe het alleen als er voldoende behoefte aan is, en niet omdat het mogelijk is. Amen.

Links:
Trouw in de buurt